Mediální výchova

V současném světě plném desinformací a hoaxů, zahlcenosti sociálních sítí považujeme mediální výchovu za nesmírné důležité téma. Náš projekt mediální gramotnosti přináší unikátní metodu, v níž čerpáme ze zkušeností rozhlasové novinářky a také spisovatelky Michaely Veteškové s mediálním světem. Tzv. Dílna malého novináře zakládá koncepci mediální výchovy na zkušenosti novináře, zprostředkovatele předávané informace. Propojují se v ní i autorčiny zkušenosti z divadelního prostředí – prostřednictvím hry na novináře se děti seznámí s reportérskou prací, s nutností ověřování údajů, s pravidly, podle kterých média fungují. Právě znalost pravidel umožňuje rozpoznat záměrně šířené dezinformace, manipulaci ve prospěch zájmových skupin, posiluje kritické myšlení a učí i porozumění sdělení. Metoda podporuje systém projektové výuky, kde se propojují různá témata – čtenářská gramotnost, mediální gramotnost, dějiny zprostředkované knihou „reportážních pohádek“.

Dílna malého novináře

 „…Vítejte na tiskové konferenci – dovolte, abych vám představila naše hosty…“

Těmito slovy začíná 70–80minutový workshop, který seznamuje žáky prvního stupně základních škol s prací novinářů a hlavně se současným mediálním prostředím.

Setkání s dětmi druhých až pátých tříd (ale mohou se do něj zapojit i žáci vyšších ročníků) je intenzivní. Děti si hrají na malé novináře na tiskové konferenci. Seznamují se s hosty konference a dřív než natočí rozhovor na opravdový rozhlasový mikrofon, tak se rozmluví a dozví se pár pravidel o vedení rozhovoru i o základních postupech reportérů. A že školáci nevědí, na co se ptát? Pomocníkem je jim knížka Jak maminka vyprávěla o Československu, ve které vystupují právě hosté tiskové konference. Děti si nalistují některou z pohádek, a protože jsou patřičně rozmluvené, nahlas před publikem kousek pohádky přečtou, aby věděly, na co se třeba ptát… Zároveň jim uvízne v hlavě například datum 28. 10. 1918 nebo jméno prvního československého prezidenta…

Workshop zpestřují i masky, za které se mohou „žáci“ schovat, aby je příliš nesvazovala stydlivost před spolužáky. Děti pracují ve skupinách, v nichž se rozdělí na reportéra, editora, respondenta a tiskového mluvčího. Druhá rovina tohoto setkání je povídání o tom, že každý – i malý novinář – si své informace ověřuje a nenechá si věšet bulíky na nos.

Na tento projekt navazuje vůbec první pracovní sešit mediální východy pro děti prvního stupně Příručka malého novináře.

Dílna malého novináře pro pedagogy

Michaela Vetešková se svou dílnou už navštívila na stovku školních tříd. Aktuálně připravujeme seminář pro pedagogy, v němž Michaela Vetešková předá frekventantům metodiku mediální výchovy. Pracujeme také na setu pomůcek pro okamžitou implementaci Dílny malého novináře ve výuce včetně metodických listů pro pedagogy a pracovních listů pro žáky. V případ zájmu se na nás obraťte.   

Autorka projektu: Michaela Vetešková, novinářka, spisovatelka, autorka divadelních her, doktorandka na UPOL

Místo konání: ve vaší škole, seminář pro pedagogy v našich prostorách, nebo u vás